Už mnoho let se internetem nesou nepodložené informace, že za problematický vývoj Mafie 2 může Dan Vávra, který si neustále vymýšlel nové a nové věci do hry a tím prodlužoval vývoj. Vše mělo skončit vyhazovem Vávry. Hlavní designér, scénárista a režisér první Mafie se rozhodl přestat mlčet a vysvětlit, jak to celé bylo.

Oficiálně víme, že Daniel Vávra pro Mafii 2 napsal scénář, ale na samotné tvorbě se podílel minimálně. Už během vývoje Mafie 2 měl pracovat na scénáři pro třetí díl. Ten byl ale zrušen, a proto měl v roce 2009 Vávra studio 2K Czech (dříve Illusion Softworks, nyní Hangar 13) opustit. Hangar 13 po letech vydali vlastní Mafii 3, která s původní jedničkou a dvojkou neměla moc společného.

„Odešel jsem sám. Hra (Mafie 2, poz. redakce) se rozhodně neodkládala kvůli mým megalomanským plánům. Vzhledem k tomu, že jsem na ní po většinu jejího vývoje nepracoval a dělal jsem v jiném týmu na něčem jiném, šlo by to i dost těžko,“ vysvětluje Vávra na svém Facebooku s tím, že sám se celou dobu snažil megalomanským plánům bránit. „A pokud snad něco mohu říct, tak jsem byl od začátku zásadně pro to, aby se druhá hra udělala na původním engine M1 jen pro PC a co nejrychleji.“ To je dost zajímavá informace, Mafie 2 totiž běží na vylepšeném enginu jedničky a vyšla současně na PC, PS3 a Xbox 360. Pravděpodobně si tak vývojáři ukousli až moc velké sousto.

Slova Vávry potvrdil Jarek Kolář, tehdejší producent Mafie 2: „Potvrzuji, že Dan odešel kvůli mně (a mým nadřízeným), protože ho nebavilo neustále měnit design a příběh, podle feedbacků a přání velké skupiny chytrých manažerů a directorů. Myslím, že se rozhodl správně. Kdybych tenkrát tušil, jak to bude dál pokračovat, odešel bych taky.“

Co se remaku „jeho“ první Mafie týče, tak vizuálně vypadá velmi dobře. „Vzhledem k tomu, že to nebude 1:1 remake, tak si nechám hodnocení na dobu až vyjde,“ píše dále Vávra. Od včerejška víme, že by měl být rozšířen příběh a dojde i na motorky.

„Přepisoval bych já něco v kánonu M1, kdybych dělal remake? Určitě. Byla to první věc, kterou jsem napsal, takže vyladit by šla zcela jistě. Moc dobře ale všichni, kdo mě znáte víte, že nemám rád remaky, rebooty a restarty, obzvlášť pokud je dělá někdo jiný než původní autoři, protože obvykle to není zdaleka tak dobré jako originál. To platí i pro hudbu, remastery vinylů a další věci. Nemám to rád. Moje vlastní práce pak pochopitelně není výjimka, takže můj postoj je zatím rezervovaný.“

Sám Vávra by ale raději viděl remake druhé Mafie. „Pokud by bylo na mě a měl bych dělat nějaký remake, nebo directors cut, tak by si ho jistě zasloužila M2, protože tam je hodně věcí, které by si zasloužily dodělat do plánované podoby a jestli mě něco mrzí, tak promarněný potenciál zde a rozhodně bych rád pomohl s realizací původního záměru, protože si to ta hra zaslouží.“

Tak nějak víme, že z Mafie 2 byla vyříznutá část obsahu, nějaké vedlejší mise a snad i příběhové věci, což fanoušci nelibě nesli. Všichni jsme doufali, že budou v definitivní edici Mafie 2, ovšem ta včera vyšla a je to jen původní hra v lepším rozlišení se všemi DLC.

„Když jsem teď viděl po dlouhé době intro M2 s tím malým klukem a fantastickou hudbou od Matus Siroky, málem mě vyhrkly slzy. Škoda, že pak následuje ten první quest...“ dodal Vávra.

Daniel Vávra v roce 2011 založil Warhorse Studios a vytvořil Kingdom Come: Deliverance, středověké RPG zasazené do české historie. Hra vyšla v únoru 2018 a o rok později studio koupila společnost Koch Media (Deep Silver/THQ Nordic). Očekává se pokračování Kingdom Come.