Shawn Layden, bývalý prezident a generální ředitel americké divize Sony a šéf Worldwide Studios, pro portál Games Industry promluvil o budoucnosti videoherního trhu i jeho úskalích a poukázal na to, že nedávné akvizice, zejména společností Sony a Microsoft, nejsou pro podnikání dobré.

Do rodiny PlayStation Studios se nedávno přidal finský tým Housemarque (Returnal) a předtím Insomniac Games (Spider-Man, Ratchet & Clank), zatímco řady Xbox Game Studios byly obohaceny i týmy od ZeniMax Media a Bethesdy. Nenakupují ale pouze tito dva velikáni, nové přírůstky si připsaly i firmy Epic Games a Tencent.

Podle Shawna Laydena nejsou tyto akvizice zrovna dobrou věcí: „Konsolidace je svým způsobem nepřítelem rozmanitosti. Když konglomeráty zůstanou osamoceny, zmizí ze stolu mnoho pěšáků. Konečným výsledkem je právě problém nedostatečné rozmanitosti.“ Stihl také poukázat na to, že navzdory nedostatku nové generace konzolí, se počet majitelů konzolí již zhruba 25 let nezvyšuje. Počet se pohybuje mezi 240 a 260 miliony. Když dojde k začlenění více studií pod jednu společnost, nakonec to povede k homogenizaci myšlenek.

V takovém případě herní průmysl umře. Odvětví se zkoncentruje na několik větších studií a všechna menší budou převzata. A hry, které budou vydávány, nebudou tolik revoluční a jejich potenciální publikum se zmenší.

Hudební trh je sice mnohem menší - jeho tržby tvoří asi 20 % tržeb videoherního průmyslu, zároveň má však hudba stokrát větší kulturní dopad. Nelíbí se mu, že jsme omezeni na určité žánry, pokračování her a určité typy her. „Moje oblíbené hry, jako je Parappa a Vib-Ribbon, by dnes nevznikly. Je to špatná situace pro hráče i pro celé odvětví. Pokud budeme stále vyprávět stejné příběhy stejným způsobem, trh s hrami se oslabí,“ dodal.

A může být ještě hůř. V rozhovoru pro Games Industry bývalý šéf amerického PlayStationu zdůraznil, že rozpočet na vývoj her pro PlayStation 5 brzy přesáhne 200 milionů dolarů.

„S každou další generací se náklady zdvojnásobují. U PS4 se rozpočty pohybovaly od 100 do 150 milionů dolarů. Takže je logické, že hry pro PS5 - až dosáhnou svého vrcholu - budou stát více než 200 milionů dolarů,“ prozradil Layden s tím, že pro menší společnosti bude velmi obtížné konkurovat hrstce velikánů.

Z důvodu vyšších nákladů nevidí Layden optimisticky předplatné ve stylu Xbox Game Passu. Dle něj nebudou podobné služby schopny vrátit náklady na vývoj.

„Je velmi obtížné vydat hru za 120 milionů dolarů v předplatném, které stojí 9,99 dolarů měsíčně. Pokud si vytáhnete kalkulačku, zjistíte, že je třeba 500 milionů předplatitelů, aby se náklady vůbec vrátily. Abyste si vytvořili uživatelskou základnu, musíte začít generovat ztráty a pokusit se tuto základnu rozšířit. Ale i tak, pokud je dostupných 250 milionů konzolí, na půl miliardy předplatitelů se nedostanete. Jak tedy docílit toho, aby se to vyplatilo? Na to ještě nikdo nepřišel.“

Layden má pravdu v tom, že z předplatného se peníze na vývoj nevrátí. Nesmíme ale zapomínat, že Microsoft prostřednictvím předplatného Xbox Game Pass oslovuje nejen majitele konzolí Xbox One a Xbox Series X/S, ale také hráče na počítačích s operačním systémem Windows 10 i příznivce mobilního hraní (Android a iOS). Navíc vydavatelé a vývojáři mají další možnosti, jak vydělávat - mikrotransakce, prodej na dalších platformách a samotné vydání hry. Osobně bych kupříkladu viděl cestu v pěkných krabičkách, kde bych kromě hry dostal něco navíc, něco, co potěší fanouška daného titulu/série.

Herní analytik BenjiSales se domnívá, že Laydenova slova o Xbox Game Passu byla vytržena z kontextu. Předplatné od Microsoftu nepotřebuje 500 milionů předplatitelů. Pokud by je měl, znamenalo by to výdělek více než 15 miliard dolarů za čtvrtletí. Pro udržitelnost stačí zlomek, viz Netflix a Disney. Tyto společnosti často operují s větším rozpočtem než mají videohry.

Odpověď Laydena se mohla týkat přechodu celého videoherního průmyslu na předplatné. V takovém případě by 500 milionů předplatitelů dávalo smysl.

Každopádně, Shawn Layden využil rozhovor k tomu, aby oznámil, že se stává poradcem společnosti Streamline Media, kde si dali za úkol vytvořit globální strategii pro videoherní svět. Společně chtějí videohry dostat za hranici oněch 240 až 260 milionů a navrhnout udržitelný obchodní model. Dopomoci k tomu má Streamline Media - v této firmě se hovoří 27 jazyky a zaměstnává lidi ve 47 zemích světa.

Streamline Media Group byla založena v roce 2001 v Nizozemsku a soustředí se na poradenské služby. Její tým mimo jiné pomáhá vydavatelům jako je Microsoft, Square Enix nebo Capcom. Ve svém portfoliu má nejrůznější hry, včetně Outriders, Death Stranding, Final Fantasy XV, Oddworld Soulstorm, Street Fighter 5, Amored Warfare i BioShock Infinite.