Společnost 2K minulý měsíc oznámila, že NBA 2K21 se bude pro PlayStation 5 a Xbox Series X prodávat za 70 dolarů, zatímco verze pro současnou generaci konzolí zůstávají na původní ceně 60 dolarů. Firma IDG Consulting, jež sleduje trh a spolupracuje s mnohými vydavateli, poté přišla se zprávou, že zdražení zvažují další společnosti a poukazovala na skutečnost, že cena her je stabilní od roku 2005, zatímco ceny za televizi a filmy se od té doby výrazně zvýšily. Ovšem cena her je stabilní zejména v USA, zatímco u nás ne vlivem kurzu.

Představitelé Sony předpokládají, že vývoj her pro PlayStation 5 bude o něco dražší. Pravděpodobně to bude z důvodu nových technologií, ray-tracingu a dalších maličkostí. U běžných vývojářů, kteří připravují své hry pro všechny platformy, do rozpočtu zase promluví nutnost optimalizovat hru pro další dvě verze.

Přečtěte si také: Hry pro PS5 a Xbox Series X mohou být o 10 dolarů dražší. Zdražení po 2K Sports zvažují další vydavatelé

K situaci se nyní vyjádřil Phil Spencer. Šéf herní divize v Microsoftu je přesvědčen, že o ceně rozhodnou sami zákazníci.

„Jako průmyslové odvětví můžeme cenit věci, jak chceme a zákazník se rozhodne, jaká je pro něj ta správná cena. Nevadí mi, že lidé stanovují nové ceny za hry, protože vím, že všichni budou činit svá rozhodnutí na základě svých vlastních obchodních potřeb. Hráči však mají dnes na výběr více než kdy jindy. Koneckonců víme, že zákazník má kontrolu nad cenou, kterou platí, a tomuto systému věříme,“ uvedl Spencer pro The Washington Post. Microsoft má s tímto zkušenosti. Společnost prodává své hry pro Windows 10 za cenu konzolových her, například Flight Simulator za 1789 Kč.

Microsoft se snaží hráče nalákat na svou stranu strategií zahrnující, že všechny jejich first-party hry budou podporovat funkci Smart Delivery. Ta zajistí, že majitel Xbox One verze hry dostane bezplatný upgrade pro Xbox Series X. Tato funkce má na vývojáře vyvíjet tlak, aby tyto aktualizace byly zdarma. Pokud se některý vydavatel/studio nepřipojí k Smart Delivery, tak má možnost prodávat verze pro novou generaci, kupříkladu za symbolickou cenu.

Hlavním tahákem amerického giganta je ovšem Xbox Game Pass. V tomto předplatném budou všechny hry od Xbox Game Studios v den vydání.

Microsoft nechce na hráče tlačit, již neuznává exkluzivity a své platformy bere jako jednu rodinu. I z toho důvodu bude ještě několik let podporovat Xbox One a současně vydávat své hry i pro Windows 10. Na druhou stranu ale Microsoft zastavil výrobu konzolí Xbox One X a Xbox One S All-Digital Edition (bez Blu-ray mechaniky). Hráči tak budou mít na výběr Xbox One S a Xbox Series X. Pravděpodobně se k této dvojici přidá ještě druhá verze nové generace Xboxu - údajně se má jmenovat Xbox Series S, být menší a méně výkonná, možná bude bez Blu-ray mechaniky jako druhá edice PlayStationu 5.

Přečtěte si také: Exkluzivity jsou v rozporu s tím, o čem je hraní her. Šéf Xboxu kritizuje strategii PlayStationu

Phil Spencer tvrdí, že chce, aby se hráči sami rozhodli, na čem budou hrát. Nechce je nutit, aby si koupili Xbox Series X. Nadále ale tvrdí, že Xbox Series X bude nejvýkonnější konzolí na trhu a některé hry na konzoli budou vypadat lépe než na počítačích v ultra nastavení grafické kvality. Například víme, že Gears 5 na Xboxu Series X se zaměřuje na 120 snímků za sekundu v multiplayeru a Far Cry 6 má na Xboxu Series X a Xboxu One X běžet v rozlišení 4K při 60 snímcích.

Xbox Series X dorazí na trh koncem letošního roku. Přesné datum vydání neznáme, stejně tak si musíme počkat na cenu.