Studio Bohemia Interactive dnes naplno představilo nový herní engine, který nese název Enfusion. V minulosti jsme o něm slyšeli mnohokrát, naposled před několika měsíci při vydání prvních oficiálních screenshotů, přičemž renderovací a animační techniky nového enginu najdeme už řadu let v survivalu DayZ. Řádné představení technologie ale přichází až nyní.

Engine Enfusion vzniká v pobočkách Bohemia Interactive v Praze, Brně a Mníšku pod Brdy již 4 roky, přičemž dle tiskové zprávy myšlenky na jeho vznik a některé základní prvky sahají až do roku 2014. V tuto chvíli na vývoji enginu pracuje tým 30 vývojářů a z pohledu času, investic a lidských zdrojů jej tvůrci popisují jako nejdůležitější projekt Bohemia Interactive za poslední dobu.

Jak už víme z dřívějška, Enfusion má pohánět budoucí hry od Bohemia Interactive a jedná se o multiplatformní engine, který kromě PC podporuje také konzole PlayStation a Xbox. V rámci PC a Xboxu nabízí plnou podporu DirectX 12. Základem je programovací jazyk C++ s high-level skriptovací nadstavbou, která nese název Enforce. Jedná se o OOP skriptovací jazyk, s nímž jsme se mohli setkat již v DayZ.

Pokud vám je označení Enforce povědomé, bude to nejspíš tím, že pod stejným názvem najdeme starší herní engine, který pohání hry jako Carrier Command: Gaea Mission nebo Take On Mars. Když se koneckonců o vývoji Enfusionu začalo poprvé hovořit, vývojáři z Bohemia Interactive se nijak netajili tím, že u jeho zrodu stálo spojení enginů Enforce a Real Virtuality, který pohání hry ze série Arma.

K renderování jsou využívány shadery psané v jazyce HLSL a vývojáři slibují, že audiovizuální podoba her postavených na novém enginu bude držet krok s dobou. Čemuž lze při pohledu na první screenshoty a trailer snadno uvěřit. Optimalizace využití zdrojů moderních procesorů a grafických karet pak umožní plynulý chod chystaných titulů a stabilitu vykreslovacích frekvencí i při náročných simulacích. Tento příslib je s největší pravděpodobností reakcí Bohemia Interactive na časté stížnosti hráčů Army 3, kteří mnohdy za neuspokojivý výkon viní nedostatečné nebo nesprávné využití procesoru.

Tvůrci věnovali úsilí také řádnému vylepšení síťového kódu, jenž má zaručit lepší zážitky z multiplayeru. Hry od Bohemia Interactive se však v minulosti nenesly jen ve znamení multiplayeru, dobré grafiky a diskutabilní optimalizace. Odjakživa jsou také synonymem velkorysé podpory moddingu a Enfusion se v tomto směru zjevně nenechá zahanbit. Jednou z jeho hlavních předností má totiž být přehlednost a uživatelská přívětivost pro vývojáře, kteří mohou díky sadě nástrojů Enfusion Workbench snadno upravovat atributy vyvíjené hry nebo modu.

Tvůrcům obsahu z řad komunity se do rukou dostanou stejné profesionální nástroje, jaké využívají sami vývojáři v Bohemia Interactive. Moduly Enfusion Workbench konkrétně zahrnují následující nástroje:

  • World Editor – v něm vznikají virtuální světy od Bohemia Interactive
  • Particle Editor – editor vizuálních efektů
  • Animation Editor – editor pro konfiguraci animací postav a objektů
  • Script Editor – místo pro psaní a ladění skriptů v jazyce Enforce
  • Audio Editor – editor pro zapojení audio efektů a hudby
  • Behavior Editor – editor pro definici chování hrou ovládaných postav (AI)
  • Procedural Animation Editor – editor pro jednodušší, herně řízené animace
  • String Editor – editor pro jazykové lokalizace
  • Layout Editor – editor pro tvorbu herního uživatelského rozhraní
  • a další

Enfusion Workbench je zároveň úzce propojen s backendovými systémy Bohemia Interactive, které zahrnují i vlastní workshop. Slouží tedy jako robustní nástroj nejen pro vývoj, ale také pro kompozici a distribuci modů, a to pro všechny hry, které na enginu Enfusion běží. Což mimo jiné znamená, že se již tvůrci nebudou muset spoléhat na externí řešení typu Steam Workshopu. Na odpověď na otázku, zda tohle všechno umožní dostupnost modů i na konzolích, si však budeme muset ještě počkat.

Vývoj enginu Enfusion každopádně ještě nekončí a jeho postupná evoluce zůstává hlavní prioritou Bohemia Interactive. Dobrá zpráva alespoň je, že samotný engine bude spolu s nástroji pro vývojáře a s uživatelskou dokumentací uvolněn pro širší veřejnost již brzy a celou nadílku doprovodí i první oficiální hratelná ukázka předností enginu.

Tento plán se zdá být v souladu s vyjádřením Marka Španěla, zakladatele a generálního ředitele Bohemia Interactive, který na začátku letošního roku uvedl, že vývoj budoucích her od Bohemia Interactive, včetně dalšího dílu série Arma, se neobejde bez spolupráce s komunitou. Vypadá to tedy, že tvůrci chtějí co nejdříve a v co nejúplnější formě nabídnout Enfusion fanouškům, aby tím do budoucna usnadnili a urychlili vznik nových modů a umožnili tak modderům, aby se s novými technologiemi řádně seznámili ještě dřív, než vstoupí na trh nějaký plnohodnotný titul, který bude Enfusion pohánět.

Marek Španěl se nově vyjádřil i k odhalení enginu Enfusion: „Už od založení Bohemia Interactive před 22 lety jsme vždy preferovali využívání vlastního in-house enginu. Žádný jiný dostupný engine na trhu nám totiž neumožňoval vytvářet takové hry, jaké bychom chtěli, tedy simulace s detailní fyzikou fungující v masivním měřítku otevřených světů, které si mohou hráči a komunity snadno uzpůsobit k obrazu svému. Na tom se nic nezměnilo. Náš dosluhující engine Real Virtuality, použitý například v našem titulu Arma 3, už ale stále častěji narážel na své technologické hranice. Enfusion je naproti tomu připraven čelit technologickým výzvám budoucnosti a bude bez nadsázky formovat podobu našich her v další dekádě.“

Zbývá otázka, co se může přesně skrývat pod tou první oficiální hratelnou ukázkou. Už od začátku roku se totiž spekuluje o projektu s názvem Arma: Reforger, jenž má nabídnout návrat do éry původní Operace Flashpoint, dnes distribuované pod názvem Arma: Cold War Assault, a prostředí ostrova Everon, který jsme poprvé navštívili právě ve Flashpointu. Může být nakonec Reforger sadou obsahu inspirovaného Operací Flashpoint, která poslouží hlavně k lepšímu seznámení komunity v Enfusionem? Rozhodně se to nedá vyloučit.

Existence projektu stále nebyla potvrzena, ale první oficiální screenshoty a ukázky z enginu Enfusion pochází z prostředí, které lze bezpečně identifikovat jako ostrov Everon z Operace Flashpoint. Nejde jen o to, že je terén očividně inspirovaný Českou republikou, jak dokazuje například pohled na lesy, interiér hospody nebo horská bouda s nápisem Horník. Důležitější je screenshot, na němž není těžké rozpoznat průsmyk na pobřeží, který nabízí hrad nebo vesnice Saint Pierre a Vernon. Doufejme tedy, že bude Everon součástí již zmíněné hratelné ukázky, protože experimenty s enginem v tak půvabném a důvěrně známém prostředí by určitě dokázaly nabídnout zajímavý zážitek.

INDIAN NOW