Před pár týdny jsme vás informovali, že Mick Gordon - oblíbený skladatel neméně oblíbeného soundtracku posledních dvou Doomů - veřejně jednomu z fanoušků prohlásil, že s největší pravděpodobností už nebude s id Software/Bethesdou nadále spolupracovat a pomocí tweetu se částečně distancoval od (kvality) vydaného soundtracku DOOM Eternal.

Informací, co se stalo, bylo pramálo a bylo těžké se Micka Gordona nezastat. Bez kontextu je těžké si vymyslet důvod, proč by měl být na vině zrovna on. V otevřeném dopise pro komunitu hry se ale výkonný producent id Software, Marty Stratton, rozpovídal o celé kontroverzi, přičemž i uvedl na pravou míru, co se vlastně stalo.

Celý otevřený dopis si můžete přečíst na Redditu. Ve zkratce ovšem nastal problém s časem, na čemž celá kauza stojí a padá. Gordon měl kontrakt, v němž se zavazoval do začátku března doručit alespoň dvanáct skladeb s bonusovým platem, když budou včas.

24. února nám Gordon řekl, že on a jeho tým jsou se závazky a kontraktem spokojeni, ale čeká je mnohem více práce, než si původně myslel. [...] I přesto, že dělal pokrok, trvalo to déle, než se čekalo. Omluvil se a požádal, že by bylo ideální, aby dostal další čtyři týdny času. Řekl, že tento čas navíc by mu dovolil připravit až 30 skladeb, které by dohromady tvořily přes dvě hodiny hudby,” píše Stratton zhruba v polovině svého dopisu.

Se žádostí jsme mu vyhověli a dokonce mu dali skoro šest týdnů času navíc s novým termínem ve zhruba polovině dubna [...] a také posunuli bonusový plat za včasné dodání, aby dostal plnou kompenzaci, což také dostane.

Je nutné brát na vědomí, že v tomto bodě jsme byli nejen zklamáni, že soundtrack nebude dostupný ve sběratelské edici hry v den vydání, ale také jsme museli brát v potaz, že jsou zákazníci v právu zažádat o plné vrácení peněz, pokud kolem data vydání nedostanou celý produkt, který jsme slíbili. Polovina dubna znamenala, že bychom stále byli schopni splnit naše závazky vůči zákazníkům.

Jakmile došlo na duben, Marty Stratton údajně poprosil jejich hlavního audio designéra, Chada Mossholdera, aby začal pracovat na jeho verzi soundtracku, pokud by se Gordonovi nepodařilo jeho skladby doručit včas. Marty dále vysvětluje, jak vznikl takový rozdíl v kvalitě, o čemž jsme psali už dříve. V zásadě jde o to, že id Software neměli přístup ke zdrojovým materiálům Gordonovy hudby a vycházeli z toho, co bylo ve hře. Tedy před-mixované a před-komprimované části hudby, které musel následně Chad Mossholder namixovat, ale už od začátku v nich byla ztracena samotná kvalita.

Následně to došlo do takové fáze, že Gordon dodal část toho, co slíbil a souhlasil se spojením jeho a Mossholderovy verze, což je to, co jsme ve finále dostali. Celá situace samozřejmě následně eskalovala, když se Gordon od většiny soundtracku distancoval a skrze (neustále) nenabídnutí svého pohledu - a naopak potvrzení, že spolupráce mezi ním a Bethesdou/id Software nejspíš končí - začal celou kauzu, nepochopení ze strany lidí a útoky na Chada Mossholdera, id Software a Bethesdu.

Pokud vás celá problematika zajímá více, doporučujeme si přečíst původní dopis v celé podobě. Tak či onak celá situace výrazně zamrzí a také nepotěší potvrzení, že Mick Gordon nebude spolupracovat na chystaném DLC pro Doom Eternal, které je aktuálně ve vývoji.