Kdybychom byli v alternativní realitě, kde by Forrest Gump a Indiana Jones byli nejlepší kámoši a zároveň i programátoři, nejspíš by dali za vznik Phantom Abyssu. Phantom Abyss je taková velká bonboniéra, ve které nikdy nevíte, co si vyberete a běžíte a běžíte, dokud nedosáhnete svého cíle, a to v podobě sladkého artefaktu. Asynchronní multiplayerový rogue-like parkour v zapomenutých kobkách. Tak to jsme tu ještě neměli. Že se něco takového chystá, nám bylo řečeno na letošní E3. My se ani nenadáli a po pár dnech už jsme běhali po chrámech a kobkách Abyssu. Už z prvotního traileru šlo poznat, že projekt bude zajímavý a originální. A to můžeme jen potvrdit.

Přečtěte si také: VELKÝ souhrn z celé E3 2021 - Oznámení, videa, novinky

Každé kolo začnete v náhodně generované kobce plné pastí a nástrah. Vaším úkolem bude se co nejvíce pastem vyhnout a zároveň co nejdříve dorazit pro artefakt, který je hlídán jedním ze tří ochránců. Specialitou každého kola je, že náhodně vygenerovaná kobka je vždy jedna a artefakt z ní může získat pouze jeden jediný hráč, jenž se v ní zrovna aktivně nachází. Pokud umře, dostane šanci jiný lovec pokladů.

Asynchronní multiplayer zde funguje tak, že pokud někdo umře v běhu před vámi, vidíte jeho phantoma - potažmo ducha - s každým jeho postupem, dokud nebude pohlcen silou Abyssu. Pro dungeon se phantom chová jako aktivní hráč, takže si dejte pozor, protože okolní pasti reagují i na něj. Pro to, aby vaše kolo bylo lepší než těch slabochů, co zařvali před vámi, vám bude pomáhat znalost pastí a také váš bič. Mnoha pastem se dá vyhnout přeskočením, podlézáním nebo právě použitím vašeho biče, kdy se jednoduchým „švih a prásk“ dokážete přitáhnout do jinak špatně dosažitelných míst. Po pravdě, pokud si osvojíte svůj bič, dostanete se skrze něj skoro přes každou překážku.   

Na začátku jsem zmínil rogue-like, proč? Krom toho, že běháte dokolečka dokola v rámci smyčky, ale o tom jsme mluvili v tomto videu. Pokud se vám podaří ukořistit artefakt, zjednodušuje se váš budoucí postup. Dostanete lepší biče, které mohou být okouzlené, a zároveň i zákeřné, ale špatné vlastnosti se dají zrušit dalším artefaktem. Biče si zakoupíte za kameny, které naleznete v lepších truhlách spolu se zlatem. To ke konci každého patra můžete směnit za vylepšení pro dané kolo. V podobě například dvojitého skoku, extra života, zmírnění utrženého poškození, pokud špatně dopadnete, nebo třeba vylepšení vaší mrskající chlouby pro dané kolo. 

Hra se s vámi ovšem nemazlí. Na proběhnutí máte jediný pokus, a pokud přijdete o životy, necháte v kobkách jak nasbírané vzácné kameny, tak i vylepšený bič. Dostanete jej zpátky jen v případě, že někdo proběhne kobky a získá artefakt. K tomu se spojuje zajímavý aspekt – každá kobka má vygenerovaný seed, který můžete poslat někomu, kdo ji ještě neběžel. Takže pokud vás sledují třeba kamarádí, ví, co je čeká a o to jednodušší bude jejich průchod a možná vám navrátí, co jste nechali ležet v neúspěšném pokusu v hlubinách Abyssu.

O tom, co vám bylo vráceno, se dozvíte po připojení do hlavní místnosti. Pro základní artefakt vám stačí projít čtyři patra. Což s trochou umírání a sledování pastí nebude za dlouho. Dají se ovšem nalézt i vzácnější artefakty a vy se před posledním levelem toho základního můžete rozhodnout, zda si běh prodloužit o další patra a získat lepší relikvii. A to už je docela výzva.

Protože se s vámi nic nemazlí a nezjednodušuje to ani fakt, že každým patrem je na vás nahněvaný stále víc a víc ochránce, který zrovna hlídá kobku, což ho děla silnějším a otravnějším. Ochránci jsou velké antické hlavy, které vás mohou sledovat, nakazit jedem nebo sestřelit laserem.

Hra funguje velice dobře, i když je v předběžném přístupu a sklízí dokonce většinou kladné hodnocení. Čím více artefaktů nasbíráte, tím zajímavější se vám otevřou výzvy, ale velice brzy si budete všímat stejných úseků. Prostě prokouknete algoritmus, který úrovně generuje, a brzy tak bezpečně poznáte každý z cca 30 bloků, jenž se náhodně mezi sebou mísí. Ovšem jsme jen na začátku a na Phantom Abyssu jde poznat, že se bude rychle vyvíjet. Doufejme, že jen dobrou cestou.

Za cenu 18 euro na Steamu hru můžeme rozhodně doporučit. Místy je to zábavnější než skákání v mapách Robloxu a sami jsme zvědaví, co všechno se ve hře skrývá. Mimochodem, za artefaktem se skrývá bednička, tak na ni nezapomeňte. A ukažte, že na rozdíl od Forresta vy svůj cíl znáte.