Na konci minulého roku české studio Bohemia Interactive nastínilo technologickou budoucnost svých her, která se ponese ve znamení nového enginu Enfusion. A nyní konečně nastal čas přiblížit také budoucnost série Arma. Možná už měli zaměstnanci studia plné zuby čtení nekonečného množství komentářů, v nichž fanoušci žádali pořád to samé. Možná jen konečně přišla ta správná doba na oficiální odhalení. Arma 4 je každopádně skutečností, byť si na ni budeme muset ještě počkat.

Tento článek pro vás máme i ve formě videa. Najdete ho úplně nahoře.

Toto čekání na hru, o níž si můžete více přečíst v samostatném článku, nám však může zkrátit Arma Reforger, menší multiplayerový projekt, který vychází v předběžném přístupu už dnes večer. My jsme měli možnost podívat se na Reforger během virtuální prezentace pro média, kterou studio Bohemia Interactive uspořádalo minulý týden a která fungovala i jako muzeum věnované předešlým dílům série. Celou akci si můžete představit jako Zoom spojený se Stardew Valley v prohlížeči a díky tomuto svéráznému novinářskému zážitku máme docela slušnou představu o tom, co nás tentokrát na bojišti čeká.

O projektu s názvem Arma Reforger se spekulovalo více než rok, a to zásluhou úniku několika informací a screenshotů, k němuž došlo začátkem roku 2021. Už tehdy bylo patrné, že hra vychází z původní Operace Flashpoint, a to na základě vzhledu jednotek či názvů míst, jež byly zcela očividně převzaté z ostrova Everon, jednoho z hlavních dějišť 20 let staré prvotiny Bohemia Interactive. Dokonce se začalo spekulovat, že je Reforger remake Flashpointu, přičemž tyto spekulace ještě posílilo plnohodnotné odhalení enginu Enfusion a vydání prvních oficiálních screenshotů, které definitivně potvrdily, že se jednou opět podíváme na Everon. Arma Reforger však není remake Operace Flashpoint, dnes distribuované pod názvem Arma: Cold War Assault. Ačkoliv vývojáři hru vnímají jako návrat ke kořenům, Reforger je v první řadě kříženec platformy pro tvorbu uživatelského obsahu a skromnějšího multiplayerového titulu.

Podobně jako v Operaci Flashpoint se můžete zúčastnit autentického boje americké a sovětské armády, k němuž mají co říci i místní povstalecké síly. Už rozložení sil jasně napovídá, že Reforger není plnohodnotný čtvrtý díl série Arma. Na všech stranách samozřejmě najdete ikonické zbraně, uniformy a vozidla zahrnující náklaďáky, obrněnce nebo osobní automobily. Tanky nebo vrtulníky byste však zatím ve hře hledali marně, i když je tvůrci chtějí přidat časem. Jak už bylo zmíněno, Arma Reforger vychází v rámci předběžného přístupu, v němž má zůstat zhruba 12 měsíců a během této doby se nepochybně dočkáme nového obsahu.

Důležité také je, že v předběžném přístupu je hra k dostání nejen na PC, konkrétně na Steamu, ale také na Xboxu Series X|S. Ano, série Arma je k dispozici na konzolích, kde jsme ji viděli naposled v roce 2005, a to zásluhou Operation Flashpoint: Elite, portu původní Operace Flashpoint pro první Xbox. V minulosti se sice hovořilo o tom, že by Arma 2 vyšla i na Xbox 360, ale z těchto plánů nakonec sešlo, a tak byla série dlouhé roky doménou osobních počítačů.

Odlišný rozsah a účel projektu naznačuje nejen nabídka jednotek a vydání na PC i Xbox, ale také nabídka herních módů. Zapomeňte na singleplayerovou kampaň, v rámci oficiálních scénářů vás Reforger hodlá poslat na online bojiště, především v rámci režimu Conflict. V něm se střetnou týmy hráčů v boji o ostrov s cílem zabrat strategické pozice na Everonu. Bez spolupráce se tu tedy neobejdete, přičemž vás čeká i možnost stavět základny, plnit různé úkoly a postupovat po hodnostech. Šéf vývoje Ján Dušek nám Conflict představil jako perzistentní mód, hráči se tedy budou moci z bitvy odhlašovat a zase se do ní přihlašovat dle libosti, aniž by ztratili svůj postup. Hodnosti, z nichž vyplývá například přístup k lepší technice, se však vážou vždy jen na jednu konkrétní bitvu, takže pokud začne nová nebo pokud změníte server, začínáte zase od nuly. V případě smrti navíc ztratíte veškeré vybavení, ihned po respawnu si ale můžete zvolit novou výbavu ve velitelství.

Kromě Conflictu a nezbytného tutoriálu nabízí Arma Reforger ještě jeden herní mód, a to Game Master. Ten lze popsat jako křížence tradičního editoru scénářů, který najdeme v sérii Arma už odnepaměti, s režimem Zeus, jenž můžete znát z Army 3. Hráči se tedy mohou zhostit role Game Mastera a vytvářet bojové scénáře pro ostatní na serveru nebo při hraní o samotě. Tento mód je určen nováčkům v sérii i veteránům a jeho možnosti mají zaručit, že každý zápas bude jiný. Což si umíme dost snadno představit, jestliže máme mít nad hlavou někoho, kdo může kdykoliv upravovat podmínky dané mise nebo práva na serveru. Game Master dokonce funguje jako určitá obdoba fotografického režimu, a to zásluhou volné kamery.

Oba oficiální herní módy vám dávají také možnost navštívit novou mapu ostrova Everon. V Armě 3 a experimentálním projektu Argo se nám představil Malden 2035, předělávka oblíbeného ostrova Malden z Operace Flashpoint, a nyní přichází na řadu Everon 1989. I dobové zasazení je tedy shodné s Flashpointem a každého patriota určitě potěší fakt, že je ostrov, na němž celá série Arma začala, opět značně inspirován socialistickým Československem.

Národ, který Everon obývá, má sice formálně francouzské kořeny, navíc jde o ostrov, ne o zemi v centru Evropy, ale snad každému, kdo Operaci Flashpoint hrál, muselo být jasné, kde původní tvůrci z Bohemia Interactive nacházeli nejvíce zdrojů inspirace a odkud pochází. Mapa Everon 1989 o rozloze 164 kilometrů čtverečních s térenem čítajícím 51 kilometrů čtverečních tak v první řadě působí jako návrat do zlaté éry socialismu, po níž se tak stýská aktuálnímu osazenstvu Pražského hradu nebo těm, pro něž je vrcholem kultury stále Michal David nebo Stanďula s Peťulou.

Na Everonu můžete vidět celou řadu povědomých detailů a objektů, které zahrnují třeba typické lampy, psací stroje a další kusy nábytku. Kreativní ředitel Ivan Buchta nám prozradil, že se tvůrci inspirovali také dobovými reklamami. To mimo jiné znamená, že lze na ostrově každou chvíli narazit na plakáty a cedule s českými texty. Přestože mají místní obyvatelé francouzské kořeny, úředním jazykem Everonu je čeština, a co víc, tu také při hraní uslyšíme.

Na plnohodnotný český dabing jako za časů Operace Flashpoint sice musíme zapomenout, z hlediska lokalizace lze prozatím počítat jen s českými titulky, v Bohemia Interactive ale vždy rádi nechávali všechny národy v sérii Arma mluvit jejich vlastním jazykem. Stačí si vzpomenout na obyvatele Černarusi v Armě 2, kteří také mluví česky. Po puštění rádia v režimu Conflict lze tudíž zaslechnout rozhlasové vysílání v češtině nebo nouzové hlášení, které však může obsahovat i jiné jazyky. Koneckonců trailer, který na Armu Reforger láká, nabízí možnost vyslechnout si příkaz k evakuaci, a to v našem rodném jazyce. Jak se tedy zdá, vlastenecké buňky vývojářů z Bohemia Interactive jsou stále aktivní.

Všechny hráče bez ohledu na národnost pak určitě potěší, že aktivní zůstaly také buňky spojené s co největší podporou moddingu. Arma Reforger je první hra, díky níž se nám dostane do rukou engine Enfusion. Zároveň jde o projekt, který je maximálně otevřený možnostem modování, mimo jiné proto, aby se mohli autoři modifikací a další komunitní tvůrci řádně připravit na příchod plnohodnotného čtvrtého dílu. A aby mohli naopak vývojáři získat pořádnou zpětnou vazbu kvůli jeho vývoji. Arma Reforger a Arma 4 tak sdílí nový skriptovací jazyk a Workbench, tedy sadu nástrojů, kterou používají i zaměstnanci Bohemia Interactive. Tyto nástroje mají každému, kdo ovládá skriptování jazyka C#, umožnit pohrát si s grafikou, ozvučením, umělou inteligencí, animacemi nebo herními mechanikami. Stejně tak bude k dispozici možnost importu různých objektů a dalších výtvorů.

Mody je nicméně vždy třeba sdílet mezi hráči, k čemuž slouží nástroj jednoduše nazvaný Workshop. Nejedná se ale o Steam Workshop, který využívá Arma 3. Do budoucna má být sice Steam Workshop také podporován, tentokrát však tvůrci připravili zcela vlastní řešení s vlastním backendem, které dokonce umožní majitelům Xboxu stáhnout si mody vytvořené na PC. Což je obdivuhodné zejména proto, že má být možné s dostatkem technických znalostí a představivosti modifikovat každý aspekt hry. Modování je tak nakloněn třeba i oficiální režim Game Master, jenž doprovodí mód Capture & Hold. Ten má sloužit jako příklad pro komunitní tvůrce se zájmem o tvorbu vlastních herních módů, vývojáři ale hodlají nabídnout komunitě také další příklady modifikací, stejně jako nezbytnou dokumentaci.

Mezi přednosti enginu Enfusion však nepatří pouze značná podpora moddingu a snadná dostupnost vývojářských nástrojů. Ve srovnání s předešlými díly série Arma, které pohání engine Real Virtuality, nabízí Enfusion výrazně pokročilejší audiovizuální stránku, přičemž některé novinky stojí za obzvlášť velkou pozornost. Už na prvních screenshotech z enginu jsme si mohli všimnout realističtějšího osvětlení interiérů. Samozřejmostí jsou tedy například volumetrická světla, mraky vrhající stíny, alespoň částečná zničitelnost prostředí nebo kvalitnější zpracování noční oblohy a nočního osvětlení vůbec. S tím souvisí také realističtější zpracování denního a nočního cyklu.

Na nás však nejvíce zapůsobilo prostředí při dešti. V důsledku vlhkosti se vše správně leskne a na zemi vznikají autenticky působící louže, pravděpodobně zásluhou běžných odrazů, nikoliv ray-tracingu, které mohou po čase vyschnout. Každému veteránovi série pak musí udělat radost přítomnost různých vodních ploch, a to nejen rybníků a jezírek, ale i řek s tekoucí vodou. Správně, série Arma se po pouhých 20 letech dočkala řek, které nejsou jen stojící vodou neohrabaně zapuštěnou do terénu. Kdo ví, čeho se ještě můžeme dočkat, až Reforger vyjde ve verzi 1.0. Ani poté vývoj hry nemá skončit, ačkoliv podle slov Marka Španěla, ředitele a spoluzakladatele Bohemia Interactive, nebude trvat několik let jako v případě Army 3. Jinými slovy, s příchodem čtvrtého dílu se nepochybně priority studia změní.

Enfusion se každopádně pyšní i novým systémem ozvučení a Armu Reforger jako obvykle doprovází odpovídající soundtrack, který je dispozici také jako DLC na Steamu. Stejně důležitá jako audiovizuální stránka je ale technická úroveň a stabilita. Když jsme vývojářům z Bohemia Interactive pokládali různé otázky, z dotazů zahraničních novinářů bylo dost patrné, že v tomto směru série Arma nemá příliš dobrou pověst. Zazněla problematika optimalizace, umělé inteligence, fyziky, prolínání postav a objektů s terénem, zkrátka všechno, s čím se ve větší nebo menší míře musel setkat každý, kdo si kdy zahrál jakoukoliv Armu. Enfusion tak má být snahou všechny technické problémy a nedostatky vyřešit a eliminovat, i když podle všeho nelze očekávat, že všechny problémy budou už po vydání Army Reforger v předběžném přístupu zcela odstraněny.

Hru i technologie tedy ještě čeká další vývoj, který se ani v tuto chvíli nedá považovat za krátký nebo snadný. Zatímco Arma Reforger vzniká přibližně 3 roky, o Enfusionu jsme slýchali už okolo roku 2014 v souvislosti s vývojem survivalu DayZ. Podle slov autorů ale jeho aktuální verze začala vznikat v roce 2016, přičemž u prapůvodního zrodu celého enginu stálo spojení enginů Real Virtuality a Enforce. Ten můžete znát z her jako Carrier Command: Gaea Mission nebo Take On Mars. Od začátku museli vývojáři čelit mnoha výzvám a překážkám, což nám bylo demonstrováno na příkladu experimentálního převodu mapy souostroví Tanoa z expanze Apex pro Armu 3 do nového enginu.

Výsledkem měl být třeba úspěch při spuštění mapy na PS4, nejzajímavější a nejpůsobivější okamžik ale nastal, když screenshot souostroví z Army 3 vystřídal pohled na Everon z Army Reforger. Rozdíl to byl vážně obrovský. Marek Španěl navíc prozradil, že rozdíl máme pocítit i v oblasti ovládání, což dává smysl, když není Reforger omezen jen na PC. Na tomto místě je ale třeba upozornit, že pro tuto chvíli oficiálně nevíme, jestli na konzole zamíří i Arma 4, nicméně pochybujeme, že má být Arma Reforger v tomto směru jen jednorázovým výstřelem do nyní lépe osvětlené tmy.

Ať už Arma Reforger a Arma 4 dopadnou jakkoliv, je zjevné, že vývojáři z Bohemia Interactive mají v souvislosti s budoucností série Arma velké ambice. Nejen pokud jde o evoluci značky, ale svým způsobem i o určitý restart, který umožňují především zbrusu nové a vlastní technologie. Jakožto výchozí bod a první krok na cestě k Armě 4 zatím působí Reforger i samotný engine Enfusion dost solidně, nyní tak nezbývá než počkat na to, jak hra dopadne, až se do ní pořádně zakousne komunita. Arma Reforger, která vás aktuálně vyjde na 30 dolarů a která mimochodem neobsahuje žádné mikrotransakce, víc než co jiného za poslední dobu dokazuje, že pro sérii Arma je komunitní tvorba klíčová. A my se už nemůžeme dočkat, s čím hráči a moddeři přijdou, až si všechny ty nové nástroje pořádně osahají.

Hlavně se ale těšíme na to, čím v budoucnu obohatí Armu 4. Jestli mají být předchozí díly nějakým náznakem toho, co všechno komunita dokáže, nepochybujeme o tom, že nás čekají věci, které si ještě ani neumíme pořádně představit. A protože se ve vzduchu vznáší nostalgie spojená s Operací Flashpoint, na úplný závěr můžeme všem zkušeným i aspirujícím tvůrcům vzkázat jen jedno – jedu, jedu jedu! Kdo si myslíte, že jste? Starý báby?